El Miracle, escola literària i creativa

El Miracle, escola literària i creativa és un projecte impulsat per la Comissió que porta el mateix nom amb la finalitat d’apropar l’art als nens i nenes d’una manera lúdica i transmetre el fet que la creació i la literatura són aspectes naturals en la nostra vida. Per acomplir aquest objectiu, les activitats sempre es plantegen de manera que els infants hi participin i desenvolupin la seva creativitat activament, és a dir, no se’ls tracta com a espectadors, sinó com a actors. Perquè les opcions que tenen de “mirar” cultura dia a dia són múltiples, però allò que ens converteix realment en ciutadania sensible són les opcions i les oportunitats de “fer” que ens van sorgint al llarg de la vida.

Altres objectius que persegueix el projecte són explorar els límits de la paraula i del seu significat i fer que la cultura estigui present en el seu dia a dia i sigui una necessitat quotidiana, de manera que es procura que aquestes activitats es desenvolupin en dates diferents a les de les festes ja programades per ampliar l’oferta i fer que l’escola sigui dinàmica de manera més continuada. Les activitats realizades fins ara són les següents:

Curs 2011-2012

Novembre-desembre. Taller de poemes objecte: Els nens i les nenes van transformar objectes quotidians a partir de paraules poètiques triades a l’atzar. Aquestes paraules sortien de dins de peixos i ampolles que havien de pescar amb una canya. Els nens i nenes tenien molts tipus de materials per convertir l’objecte en allò que la paraula els suggeria. Posteriorment, totes les “obres” que en van resultar van formar part d’una exposició col·lectiva.


Abril-maig
. Escriu-me: activitat per a tots els cursos que consisteix a escriure’s, dibuixar-se i pintar-se els uns als altres, en l’espai de la samarreta. Per la banda del darrere de la samarreta hi van escriure i dibuixar; per la banda de davant, es van pintar amb pintura i van crear composicions a partir d’una abraçada amb un company o companya.


Juny
. El mar del miracle: activitat per a P3, P4, P5, 1r i 2n que es va realitzar durant la festa de final de curs, en què els nens i les nenes van pescar peixets i, un cop ho havien fet, van triar un dibuix amb motius marins que acoloriren amb pintura de dits.

Curs 2012-2013

Febrer. La taula de Gaudí: activitat per a P3, P4 i P5, que va comptar amb la complicitat de l’artista Jordi Abelló. Ell va guiar els més petits perquè construíssin arquitectures a partir d’elements naturals i d’objectes trobats, les ombres dels quals es van projectar i van dibuixar la silueta d’una ciutat, emulant el principi de la creativitat i la manera de fer de Gaudí.


Març-juny
. Silenci poètic, assaig sobre la intensitat del silenci. La proposta va partir del poema ‘La bicicleta’ de Joana Raspall. Les estrofes d’aquest poema es van repartir entre els cursos de P3, P4, P5, 4t, 5è i 6è  per tal que els nens i les nenes l’interpretessin en silenci, a partir de la llengua de signes, la mímica i l’expressió corporal. Els passos que hem seguit són els següents: primer ens vam posar en contacte amb Diana Bargalló, especialista en llengua de signes, amb qui vam enregistrar un recitat a la manera com l’interpreten les persones sordes. Més tard, vam posar en comú aquest material amb la direcció de l’Escola i amb la professora de teatre, la Marta Grau, que hi va afegir altres recursos teatrals per treballar-lo amb els alumnes de 4t, 5è i 6è. Els pares i mares de la Comissió de l’AMPA, d’altra banda, ens vam fer càrrec de treballar l’estrofa corresponent als més petits amb ells directament. Gràcies a la implicació d’aquestes especialistes, de la direcció, dels professors i professores, dels nens i nenes i també de la Begoña Parra, realitzadora, vam dur a terme l’últim pas del procés, un vídeo-poema que conté tot el recitat sencer, en silenci.


Maig
. Amb gust de lletra: l’escriptora Fina Anglès va oferir als nens i nenes de 1r, 2n i 3r un berenar literari, és a dir, un berenar en què es van combinar contes, endevinalles i rimes propis amb el menjar. La Fina, així, traspassant les fronteres de la ficció i la realitat, va incorporar els nens i les nenes a la trama d’un conte que finalitzava a la mateixa escola i, va unir, a més, la literatura amb un fet quotidià: els infants van berenar els ingredients que protagonitzaven la història, coca amb xocolata.

Curs 2013-2014

NovembreCarrer del Marl’actor i escriptor Joan Rioné va convertir aquest espectacle en una experiència teatral i poètica molt participativa, adaptada expressament a la nostra escola. L’activitat es va desenvolupar en tres sessions i va anar adreçada als alumnes de 1r, 2n, 3r i 4t. La Biblioteca de l’Escola es va transformar en un espai càlid i sorprenent, perquè el Joan hi ha va posar molts objectes curiosos, gairebé màgics: una roda que va resultar ser un sol, una sabata amb dos cascavells, ulleres de diferents formes i colors, un vaixell que corria, tenia una persiana com a vela i gust de caramel, un pupitre que dintre seu amagava més de 5 despertadors…, desenes d’objectes curiosos que van formar part d’aquest carrer del Mar, un carrer per on no passen cotxes i on no hi ha semàfors, i per on cadascú decideix com passejar: saltant, corrent, d’esquena, nedant com un peix, volant com un moixó… Els nens i les nenes van poder treballar amb ell tot un univers de simbologies suggerents i van poder olorar, tastar i tocar les històries que el Joan va començar i que ells mateixos van acabar.


Febrer
: No diguis música, dis-li metamorfosi. El Miquel Àngel Marín, clarinetista i poeta, va venir a l’Escola a fer aquest taller sonor per als nens i les nenes de 4t, 5è i 6è. Ell veu una relació natural i intrínseca entre la paraula i la música. A través de diversos experiments en grup, basats en la respiració, la repetició i la distorsió dels mots, els va ensenyar com els sons de les paraules s’acaben convertint en una altra cosa, en ritmes, notes musicals i gairebé en melodies. A més, a partir d’aquests exercicis creatius, els nenes i les nenes van compartir una experiència de teràpia artística que els va deixar expressar-se en un context molt diferent, dins de la mateixa Escola, que va provocar noves dinàmiques enriquidores. El taller va finalizat amb un passeig “a cegues”, és a dir, els nens i les nenes van haver de recórrer un bon tros de pati amb els ulls tapats, de manera es van haver de guiar pel sentit de l’oïda i per altres sensacions de les quals no som tan conscients quan ens movem. Vegeu-ne una crònica aquí.


Maig
: Com pinta el temps. L’artista Jordi Abelló va tornar a l’Escola, aquest cop per fer que els nens i les nenes de P3, P4 i P5 descobrissin com el sol, la pluja i el vent són tres elements que pinten contínuament al voltant nostre. El carrer, les parets, el terra i moltes altres de les superfícies que toquem, trepitgem i que ens envolten, estan plens de pintures, de quadres que només cal que sapiguem detectar i interpretar. Davant d’imatges de parets desgastades i maltractades pel pas del temps i els elements naturals, els petits van veure múltiples formes, algunes del tot impensades: elefants, esquelets, dinosaures, coves, peixos, pilotes…, tot un univers d’objectes i animals va aflorar amb un pinzell ben senzill, la seva ment, plena d’imaginació i de creativitat. Després d’exercir aquesta nova mirada dins de l’aula, amb la projecció d’imatges molt suggeridores, van sortir a l’exterior i els nens i les nenes van buscar formes al terra del pati i van resseguir, amb guixos, els perfils que hi descobrien.


Curs 2014-2015

Febrer: Sons i tons. Un any més va venir a l’Escola el músic i escriptor Miquel Àngel Marín per fer un taller, aquest cop amb els alumnes de 1r, 2n i 3r. Els nens i les nenes van començar les sessions parlant, primer, de la seva joguina preferida, de la seva paraula preferida, de la seva lletra preferida i també de la cançó que els agrada més. Després d’aquesta presentació personal, van fer repeticions i ritmes amb el seu nom, amb números, amb noms d’animals, amb monosíl·labs de les parts del cos… i també amb el silenci, encenent i apagant la llanterna que van portar de casa. Finalment, entre altres experiments, es van tapar els ulls i van caminar, així, fins al pati, on van córrer i rebre els sons que els envoltaven d’una manera diferent, aguditzant els sentits de l’oïda i el tacte.

 

MarçTaller de dansa creativa. Les ballarines de l’Espai Evohé Ana Corredor i Laura Prats van fer 3 sessions en família plenes de moviment, alegria i màgia per als nens i les nenes de P3, P4 i P5, en què també van participar pares i mares. La dansa va inundar el gimnàs de l’Escola en forma d’estrelles, de formigues, d’ocells, de cangurs, de guepards, d’elefants, de papallones, de cotxes, de titelles…, i també va aparèixer aparegut mitjançant els pinzells, càmeres de fotos, les pilotes, les capes de superherois i els cercles, entre altres objectes. El taller va tenir un acabament immillorable: uns minuts de relaxació en què els més grans van acariciar els petits amb mocadors i boletes de cotó fluix.


JunyNegre sobre blanc. L’Enric Llevat és un pintor que treballa fa molt temps amb la tinta xinesa i va plantejar una proposta per als nens i les nenes de 4t i 5è que va unir el dibuix amb la poesia. Els nens i nenes, prèviament a la visita de l’Enric, van conèixer i treballar els haikús, les estrofes de la poesia xinesa que es componen de 3 versos de 5, 7 i 5 síl·labes acabats amb paraula plana. Els haikús volen sintetitzar sensacions, instants, i sovint fan referència a la natura i al paisatge. Es tracta, doncs, d’un poema que permet treballar l’abstracció i que connecta directament amb la tècnica pictòrica de la tinta xinesa. El dia del taller, els alumnes van venir amb un haikú escrit per ells mateixos, de manera que amb l’Enric van poder aprofundir en els conceptes que hi ha al darrere. Després van traslladar el que havien escrit al paper, mitjançant pinzells de diverses mides i intentant treballar no tant la descripció sinó les sensacions.

Enllaços

One thought on “El Miracle, escola literària i creativa

  1. Retroenllaç: Una escola literària i creativa | FET a TARRAGONA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s